De Kroatische kust

Deze blog komt een dagje later dan bedoeld omdat Bine en ik onverwachts een weekendje naar de Kroatische kust zijn geweest 😊. Vandaar ook maar meteen een blog hierover want het is zeker wel een leuk deel van ons leven hier, het feit dat we op nog geen 2 uurtjes rijden van de Adriatische zee wonen. We gaan regelmatig een dagje op en neer, en niet alleen in de zomer. We vinden het allebei heerlijk en prachtig om tijd aan de kust door te brengen. En het voelt ook meteen als vakantie, ook al gaan we maar voor een dag.

Ik was nooit echt een zee fan toen ik nog in Nederland woonde. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik ooit in de Noordzee heb gezwommen. We gingen er, als kinderen, wel eens een dagje naartoe met onze ouders. Een wandeling maken over het strand, beetje uitwaaien, pootje baden. Verder zijn we volgens mij nooit gekomen. Dat trok me ook nooit, zwemmen in zee. IK vond het maar eng en vies. Totdat Bine me voor het eerst meenam naar Kroatië, naar zee.

Wauw! Wat is het daar prachtig! Mooie plaatsjes met prachtige oude gebouwen, ruige rotspartijen, schattige kleine baaitjes met kiezel en vooral het helderste water dat ik ooit gezien heb. Je kunt meters en meters van de kust weg zwemmen en je ziet nog steeds bodem, ook als is het al heel diep.

Vanaf het eerst moment was ik verslingert en we hebben ondertussen al zo’n beetje de hele Kroatische kust verkend, tot aan Dubrovnik toe. Het is overal even schitterend. Zelf zijn we niet zo enthousiast over Istrië want daar zit het meeste toerisme en is het niet altijd even schoon. Dalmatië heeft onze voorkeur, en dan voornamelijk het eiland Pag. Maar ook het vaste land is geweldig: Zadar, Šibenik, Split. Stuk voor stuk prachtig mooie plekken met heel veel geschiedenis.

Donderdag had Bine het idee opgepakt om op zaterdag weer eens een dagje zee te doen. Vanwege Corona waren we dit jaar nog niet geweest dus het werd hoog tijd. Bovendien hoorden we verhalen van vrienden en via de televisie dat het ook helemaal niet druk was in Kroatië wegens de crisis. Als Slovenen mogen we nog steeds, zonder maatregelen, de grens over dus we besloten ervoor te gaan. Omdat we weer eens iets anders wilden proberen gingen we via het eiland Krk, waar we meestal heen gaan, deze keer verder met het veerpont naar het eiland Cres en vervolgens over een brug naar het volgende eilandje Mali Lošinj, want daar waren we nog nooit geweest.

Op de veerpont naar de eilanden Cres en Lošinj

Omdat we door omstandigheden later aankwamen dan verwacht en de plannen die we voor zondag hadden onverwacht niet doorgingen, besloten we ter plekke om te blijven overnachten en er een weekendje van te maken. We hadden niks bij ons, maar aan zee heb je ook niet veel nodig 😊. Bij een drogist kocht ik even gauw een tandenborstel, tandpasta, douchegel en een kam en toen gingen we op zoek naar een kamer. Die was gelukkig toch redelijk snel gevonden want meestal houden ze er niet van om voor 1 nachtje te verhuren. Het bleek dan ook veel drukker dan wij hadden gedacht. Toeristen genoeg!

Gelukkig vonden we een leuk plekje bij een gezellige beachbar waar het niet heel druk was en konden we daar lekker het water in. ‘s Avond hebben we gegeten bij een een leuk restaurantje aan de boulevard en om 11 uur ‘s avonds hebben we nog een heerlijke duik genomen onder de bijna volle maan. Hoe romantisch wil je het hebben 😊? We hadden onze elektrische koelbox bij dus de volgende ochtend konden we op het terrasje van onze kamer lekker een broodje eten met een beker melk en hebben we daarna weer gauw de zee opgezocht. Voor in de middag zijn we teruggereden naar de veerpont en zijn vervolgens in Malinska, op het eiland Krk, gestopt voor nog een wandeling langs de zee en een lekker diner, alvorens terug te rijden naar huis.

Helaas was het bij thuiskomst zo’n 12 graden koeler dan aan de kust en ook vandaag is het bewolkt met buien 🙁. Gelukkig wordt het eind van de week weer warm en zonnig want vandaag zou ik het liefst heel snel terugrijden naar Krk!